nl | en |
youtube twitter linkedin facebook instagram

Fietsbrug Voldijk < >

project

Fietsbrug Voldijk

plaats

Tilburg

opdrachtgever

  • Colijn Aannemersbedrijf

planteam

  • Ernst van Rijn
  • Paul Kersten
  • Svet Gavrilov
  • Peter Spijksma
  • Siske van Hoof
  • Mieke van der Arend

ontwerp

2011

in samenwerking met

  • Movares
  • Driedee Graphics

Breng via dit formulier iemand op de hoogte van dit project!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

De fietsbrug Voldijk vormt de lichtvoetige markering van de kruising van een nieuwe fietsroute – onderdeel van het ‘sternetwerk’ van Tilburg – met het Wilhelminakanaal.

In de lange zichtlijn van het kanaal toont de nieuwe brug zich als een elegante opbolling aan de horizon, dichterbij gekomen als een transparante boog zwevend boven het water. De fietser op zijn weg door het noordwesten van Tilburg moet even aanzetten, om onder de filigrane baldakijn van de boog beloond te worden met een weids panorama over de groene omgeving, de skyline van de stad aan de horizon en het diepe perspectief van het kanaal aan zijn voeten. Een oog op het landschap.

De fietsbrug is ontworpen als vanzelfsprekend onderdeel van de bestaande reeks van bruggen over het kanaal en vermijdt de concurrentie met de verticale landmark van de even verderop gelegen oeververbinding van de nieuwe ringweg van Tilburg. De boogbrug krijgt – ondanks zijn grote vrije overspanning van 76 meter – letterlijk een low profile: een karakteristiek langgestrekt en krachtig belijnd silhouet, een dubbele parabool van slechts 7,5 meter hoog.

Meer dan alleen een brug, gaat het om een zo soepel en comfortabel mogelijk verlopende ‘fiets-loper’ over het kanaal. Het bijna een halve kilometer lange geheel van toeritten, aanbruggen en de brug zelf is in een vloeiende beweging ingepast in de omgeving met een zo laag en gelijkmatig mogelijk stijgingspercentage en ruime bochten.
De dynamiek van de rode loper vertaalt zich in het brugontwerp tot een karakteristiek beeld. De slanke ronde randbeëindiging van het brugdek verenigt hoofdoverspanning en aanbruggen tot een continue, vloeiend gekromde lijn die zich tot een strakgespannen boogligger vertakt om schijnbaar moeiteloos over het kanaal te springen.

De uitvoering – in één consistente vormgevingstaal – van de hoofdoverspanning in staal en de aanbruggen in beton heeft niet alleen een efficiënte constructieve logica maar speelt ook subtiel in op het verschil tussen de zich tegen de hemel aftekenende boog boven het kanaal, en de in het ‘ruige’ landschap van de kanaaloevers opgaande aanbruggen.

gerelateerde projecten

Oostereilandbrug

Hoorn