nl | en |
youtube twitter linkedin facebook instagram

Fietsgevel en stationsentree < >

project

Fietsgevel en stationsentree

plaats

Haarlem

opdrachtgever

  • ProRail
  • Gemeente Haarlem

planteam

  • Ernst van Rijn
  • Oriol Casas Cancer
  • Svet Gavrilov

ontwerp

vanaf 2005

oplevering

2016

in samenwerking met

  • Tom Grootscholten

fotografie

Jan de Vries

Breng via dit formulier iemand op de hoogte van dit project!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Nieuw gezicht
Op korte afstand van de perrons biedt de halfopen Fietsgevel plaats aan 1700 comfortabele fietsparkeerplaatsen en geeft tegelijk de noordelijke entree van het station aan het heringerichte Kennemerplein een nieuw gezicht.

Integrale ingreep
Tot voor kort werd Station Haarlem – volgens velen het mooiste spoorwegstation van Nederland – van alle zijden belaagd door geparkeerde fietsen. In het kader van het landelijk programma ‘Ruimte voor de Fiets’ is het station nu aan beide zijden voorzien van adequate en comfortabele fietsparkeervoorzieningen die niet alleen een oplossing bieden voor het fietsparkeerprobleem maar tevens een herinrichting van de stationsomgeving tot waardige stadsentree mogelijk hebben gemaakt.

De nieuwe voorzieningen rond het station omvatten bijna 8000 fietsparkeerplaatsen verdeeld over drie locaties. Aan de – zuidelijke – binnenstadszijde van het station is onder het vernieuwde Stationsplein het Fietssouterrain gerealiseerd. In aansluiting daarop is in het stationsgebouw zelf de bestaande stallingsvoorziening opgewaardeerd tot het Fietscarré. Aan de noordzijde van het station is een bovengrondse stalling, de Fietsgevel, tot stand gekomen in samenhang met het daarvoor gelegen Kennemerplein. In nauwe samenhang met het ontwerp van de drie stallingen is ook de openbare ruimte rond het station door wUrck vormgegeven, als integrale stedelijk opgave.

Fietsgevel
De gestapelde fietsparkeervoorziening aan de noordzijde van het station telt drie grotendeels overdekte parkeerniveaus met circa 1700 plaatsen. Een circuit van hellingtrappen verbindt de verschillende niveaus van de vrij toegankelijke stalling ‘met toezicht’. Een centraal trappenhuis en een directe brug naar perron 8 garanderen de gebruikers een zo kort mogelijk afstand naar de treinen.

De Fietsgevel geeft een nieuwe vorm aan de stedelijke ruimte van het heringerichte Kennemerplein. Waar zich ooit een benzinestation en een morsige parkeerplaats bevonden ontrolt zich nu een ruim en fris voetgangersplein met de Fietsgevel als halfopen ruimtebepaler en tevens als nieuwe entreegevel van het station. Het haakvormige gebouw vouwt zich zorgvuldig om de twee monumentale iepen die het plein domineren.

Het luchtige gebouw is op te vatten als een stedelijk meubelstuk op het plein, voorzien van een transparante vitragegevel uitgevoerd in verschuivende ritmes van aluminium lamellen. Het doorzicht naar de monumentale stoomkappen van het station blijft gevrijwaard, terwijl de geparkeerde fietsen aan het beeld onttrokken worden. In het donker worden de lamellen indirect aangelicht en doen de Fietsgevel opgloeien tot een stedelijke lampion.

Ingekaderde grote schuifdeuren markeren de entrees van de stallingsvoorziening, met een doorsteek naar het bewaakte Fietscarré in het stationsgebouw. De brede glazen pui in de oksel van de haak ontsluit de westelijke perrontunnel van het station, in combinatie met het centrale stijgpunt van de stalling. Het circuit van hellingbanen en doorsteken dramatiseert de beleving van de ruimte tussen de Fietsgevel en het meest noordelijke perron van het station.

gerelateerde projecten

Stationsplein en Rode Loper Haarlem

Haarlem

Fietssouterrain

Haarlem