nl | en |
youtube twitter linkedin facebook instagram

Ruimte voor de Rivier, Noordwaard < >

project

Ruimte voor de Rivier, Noordwaard

plaats

Werkendam

opdrachtgever

  • Combinatie Nautura (aannemingsbedrijf Colijn en aannemingsbedrijf Van den Biggelaar)

planteam

  • Ernst van Rijn
  • Paul Kersten
  • Svet Gavrilov
  • Siske van Hoof
  • Laurien Korst
  • Peter Spijksma

ontwerp

2010-2011

in samenwerking met

  • Driedee Graphics
  • Goderie ecologisch advies

Breng via dit formulier iemand op de hoogte van dit project!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

De ontpoldering van de Noordwaard is onderdeel van het Rijkswaterstaat project ‘Ruimte voor de rivier’. De ingepolderde noordzijde van de Biesbosch wordt teruggegeven aan de dynamiek van het water – getransformeerd tot ‘waterbeheersingsmachine’ – met een veiliger en aantrekkelijker rivierengebied als beoogd resultaat.

De Noordwaard zal daarmee veranderen van een agrarisch landschap, doorsneden door een grillig patroon van afgedamde kreken, in een open en dynamisch inter-getijdengebied waarin een aantal polders als eilanden zijn uitgespaard. Het nieuwe landschap zal worden gekenmerkt door een groot aantal bruggen in verschillende typen en afmetingen die de doorstroombaarheid van het gebied mogelijk maken en tegelijk de doorkruisbaarheid voor het landverkeer in stand houden.

De nieuwe bruggen en gemalen zijn daarmee niet alleen de meest in het oog lopende “metaforen van de nieuwe dynamiek”, maar leiden ook tot een totaal nieuwe ervaring van het veranderende landschap voor de bezoeker.

Een robuuste beeldtaal, de ‘Biesboschstijl’ geïnspireerd op de natuurlijke en cultuurlijke vormen van het gebied, geeft karakter en schept een subtiele samenhang, van landschapsinrichting tot architectonisch detail. Het terughoudende materialen- en kleurenpalet voegt zich naadloos in de wisselende tonen van het ruige landschap.

De stoere dijkbruggen, meer instroomopeningen voor het water dan klassieke bruggen, vormen gezamenlijk een veilige hoogwaterroute. Ze volgen het profiel van de dijk die ze doorsnijden en maken tegelijk de richting van de stroom zichtbaar in hun asymmetrische doorsnede en ‘shipshape’ pijlers. De ranke kreekbruggen doorkruisen het regelmatig overstromende inter-getijdengebied en zijn eerder op te vatten als wegen op palen, te betreden ‘op eigen risico’. De nieuwe gemalen reguleren de waterbeheersingsmachine en manifesteren zich als een reeks autonome, karakteristieke objecten in het landschap.

Het aanbiedingsontwerp van wUrck voor de Noordwaard is verkozen tot het meest aansprekende van alle inzendingen. “Functionele poëzie” in de woorden van de vakjury onder leiding van de Rijksadviseur voor Infrastructuur. Na afweging van alle overige beoordelingscriteria bleek het echter niet de Economisch Meest Voordelige Inschrijving…