Breng via dit formulier iemand op de hoogte van dit project!
Toekomstgericht denken
Het ontwerpen van de meest duurzame weginfrastructuur vergt een andere manier van denken en doen. Er zijn innovatieve voorzieningen ontworpen zodat de Weg van de Toekomst meer energie genereert dan hij verbruikt.
De meest innovatieve en duurzame weginfrastructuur
De provincie Noord-Brabant en de gemeente Oss hadden de ambitie om de meest innovatieve en duurzame weginfrastructuur ooit te realiseren: de N329 moest omgebouwd worden tot de ‘Weg van de Toekomst’.
Om deze ambitie te bewerkstelligen zijn in het ontwerp tal van maatregelen bedacht om de weg niet alleen in zijn eigen energiebehoefte te laten voldoen, maar ook nog eens jaarlijks 100.000 KWh terug te leveren aan het net.
Langs de weg zijn acht fotovoltaïsche panelen ingepast in de vorm van PV-bomen. De Zonnebomen zijn een voorbeeld van een biomimetische benadering in het ontwerp en van esthetische integratie van solar-technologie in de openbare ruimte. Iedere boom levert per jaar maar liefst 3.700 KWh aan elektriciteit. PV-bloemen en een PV-veld zullen volgen met een totale oppervlakte van maar liefst 2.650 m².
De meest spectaculaire innovatie is Flowman: een bestaand snelheidsadviseringssysteem (Odysa) dat wUrck doorontwikkeld heeft. Via een band met lopende LED-lampjes aan weerzijden van de weg wordt de exacte snelheid geadviseerd om optimaal de groene golf door te komen: nooit meer remmen en optrekken dus.
De weggebruikers communiceren eigenlijk met elkaar als een vlucht spreeuwen: met elkaar vormen ze complexe patronen zonder dat ze dat onderling hoeven af te spreken.
Het gaat als vanzelfsprekend en ze botsen nooit! Tegelijkertijd is er een app ontwikkeld om deze informatie ook incar te krijgen en zijn er de mogelijkheden geschetst van een volledig incar-systeem door detectie via geolocatie van het navigatiesysteem of de smartphone. De Weg van de Toekomst wordt zo feitelijk dé praktijkervaring voor Het Nieuwe Rijden en zal als tweede orde-effect belangrijke milieuwinst boeken en de verkeersveiligheid sterk verbeteren.
Door de toepassing van Flowman op de doorstroomas kan er voor het lokale kruisende verkeer langer groen licht geboden worden, dus ook daar verbetert de doorstroom. De LED-lijnen werken ’s avonds als actieve wegmarkering, waardoor het verlichtingsniveau van de masten flink gedimd kan worden: minder overlast voor de omgeving en energiezuinig.
De kunst van het weglaten
Niets is zo tijdelijk als de toekomst die we nú kunnen bedenken. Daarmee bedoelen we: de toekomst nú in een concrete fysieke werkelijkheid proberen vorm te geven, leidt maar al te vaak tot goedbedoelde hightechachtige beelden die een paar jaar later alweer hopeloos ouderwets lijken.
Ons beeld van de toekomst is er een van terughoudend, ingetogen, naturel, tijdloos en onderhoudsarm ontwerp. Eerder van weglaten dan van toevoegen. De huisstijl van al het wegmeubilair is projectspecifiek uitgevoerd in 98% gerecycled aluminium; naturel met witte accenten.