nl | en |
youtube twitter linkedin facebook instagram

Fietsstalling station Muiderpoort < >

project

Fietsstalling station Muiderpoort

plaats

Amsterdam

opdrachtgever

  • Gemeente Amsterdam
  • ProRail

planteam

  • Oriol Casas Cancer
  • Edu Lamtara

ontwerp

2015

Breng via dit formulier iemand op de hoogte van dit project!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

De fietsparkeercapaciteit op het station Amsterdam Muiderpoort is onvoldoende. De vele fout geparkeerde fietsen domineren nu het beeld: er staan minder rekken dan geparkeerde fietsen. Er moet naar een structurele een duurzame oplossing worden gezocht.

In opdracht van de gemeente Amsterdam heeft wUrck een ontwerp gemaakt van verschillende varianten van fietsstallingen met een capaciteit van circa 2.400 fietsen. Er is speciaal aandacht besteed aan de architectonische verschijningsvorm en het integreren van de stalling in zijn omgeving. Er zijn de volgende varianten onderzocht:

Fietsflats: het uitgangspunt van dit alternatief is dat er aangrenzend aan de bestaande onderdoorgangen en tegen het talud ernaast twee fietsparkeervoorzieningen worden gerealiseerd. Op deze manier kunnen we de parkeercapaciteit tussen beide entrees verdelen en de pleinfunctie en het oorlogsmonument behouden.

Poort: Het uitgangspunt van dit alternatief is dat onder het Hilversumspoor en het Utrechtsespoor en parallel aan de tunnel de fietsstallingen worden gerealiseerd. Op deze manier wordt de ideale routing voor de reiziger gegarandeerd. Deze functie onder het spoor zorgt voor levendigheid in de tunnels en versterkt de veiligheid van beide entrees. De entree aan de Celebestraat krijgt een bijzondere vormgeving, geïnspireerd op het afgeronde hoekgebouw van H. Th. Wijdeveld wat vroeger tegenover deze entree stond. Dit gebouw, een typisch voorbeeld van de Amsterdamse Schoolstijl is helaas in 1991 gesloopt. De gevels van de stalling zijn deels open vormgegeven om de relatie tussen tunnel en stalling te versterken. Het trekvogelpatroon, een referentie naar het gebrandschilderde raam van Prof. H. Campendonk in de entreehal van het station, geven de gevels een sterke identiteit.

Fietssouterrain
: De fietsstalling wordt onder het Hofplein gerealiseerd en heeft een centrale positie ten opzichte van beide sporen. Dit garandeert een goede bereikbaarheid en minimaliseert de loopafstanden. De entree van de fietsstalling moet op een zorgvuldige manier gepositioneerd worden, zichtbaar vanaf het fietspad maar respectvol ten opzichte van het oorlogsmonument. Daarom hebben we gekozen voor een niet overdekte hellingtrap. De stalling krijgt een centrale ruimte waar hellingtrap en beheerruimte bij elkaar komen.