Groene Hilledijk, Rotterdam

buroblad
PDF

opdrachtgever

  • Gemeente Rotterdam

planteam

  • Gijs Wolfs
  • Florentine Collens
  • Kelvin Li

ontwerp

2021

oplevering

2025

in samenwerking met

  • Stichting Hand in Hand
  • De Verkeersonderneming

Breng via dit formulier iemand op de hoogte van dit project!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

“Effe een laantje pikken”
Als onderdeel van Boulevard Zuid was de Groene Hilledijk sinds 1929 de chiqueste winkelstraat in regio Rijnmond. Nu probeert de Aliantie Hand in Hand de neerwaartse spiraal te keren door actief de regie te nemen binnen de pijlers Ondermijning, Fysiek, Branchering & Woonprogramma. wUrck heeft met een creatief ontwerp- en partipatietraject de geesten rijp gemaakt voor een ingrijpende make-over van de verkeersruimte, de buitenruimte en daarmee de verblijfskwaliteit van deze monumentale ‘winkellaan’.

Participatieproces
Sinds 2019 zet Alliantie Hand in Hand zich in voor een vitale lokale economie en een aantrekkelijk woonklimaat op de Beijerlandselaan en de Groene Hilledijk. Het fundament voor de aanpak zijn de pijlers Ondermijning, Fysiek en Branchering & Woonprogramma. Ook imago en communicatie krijgen volop aandacht. Samen met de lokale ondernemers, vastgoedeigenaren, bewoners en andere belanghebbenden is grondig gepeild hoe men deze straat het liefst zou zien, om randvoorwaarden op te stellen voor een besluitvormings-notitie. Het ontwerpproces is gestructureerd in vier ateliers.

In het eerste atelier is met alle stakeholder met behulp van een ‘profielenpuzzel’ gekeken hoe het straatprofiel ingedeeld zou kunnen worden. Sommige varianten bleken echte eyeopeners en ook werd voor deelnemers duidelijker wat een ander belangrijk vindt voor de toekomst van de Groene Hilledijk. In het tweede aterlier zijn drie scenario’s gepresenteerd en bediscussieerd. Naar aanleiding daarvan heeft een uitwerkings- en verfijningsslag plaatsgehad. Dit heeft geresulteerd drie scenario’s; Boulevard, Plein en Stoep.

Met deze 3 scenario’s vormgegeven op posters is Alliantie Hand in Hand met wUrck en de verkeersonderneming de straat op gegaan om voorbijgangers te bevragen op hun wensen voor de Groene Hilledijk en welke aspecten in de scenario’s ze aansprekend vinden en welke juist helemaal niet. In het derde atelier zijn de resultaten van dit onderzoek besproken, alsook de no-regrets en no-goes ten behoeve van verdere besluitvorming. Op basis hiervan zal een besluitvormingsnotitie worden opgesteld die centraal zal staan in een vierde atelier en waarmee deze fase van het project wordt afgesloten.

Boulevard
Rotterdam is een stad van lanen. De Groene Hilledijk is er een van! De toegang voor auto’s blijft in dit voorstel ongeveer hetzelfde. In het midden van de weg komt een brede boulevard, voor fietsers en voetgangers. Hier kun je struinen, uitrusten of elkaar ontmoeten. Ook is er plek voor evenementen. Denk aan een braderie of een podium voor optredens. Vanuit het midden steek je makkelijk over naar de winkels. De Boulevard wordt een attractie voor de hele stad, Rotterdammers komen er ‘een dijkje pikken’.

Plein
Rotterdam is een stad van buurten. Een groot autovrij plein midden op de Groene Hilledijk verbindt Hillesluis met Bloemhof. Hier kun je makkelijk van de ene wijk naar de andere wijk oversteken. Op het plein ontmoet je je buren. Maar je kunt ook gebruik maken van de winkels, of eten en drinken op een van de vele terrasjes. Fietsers kunnen doorrijden over het plein, maar er is geen doorgaand autoverkeer meer op de Groene Hilledijk (Noord). De winkels en buurten blijven goed bereikbaar met de auto. Aan het einde van de straat (Zuid) is er vooral groen en woonruimte. De bovenkant van de straat (Noord) heeft vooral winkels en loopt over in de Beijerlandselaan.

Stoep
Rotterdam is een stad van straten. Iedere straat heeft zijn eigen sfeer. Op de Groene Hilledijk ligt aan de zonkant een super brede ‘stoep’ voor voetgangers en fietsers. Hier kun je struinen, op terrasjes zitten en is ruimte voor evenementen.

Het is een soort gezellige ‘voortuin’ van de winkels, woningen en cafés. Aan de andere kant van de straat kan een tramlijn komen, of een rijbaan voor auto’s – met één baan van Zuid naar Noord. Je rijdt dan dus op een andere manier met de auto door de wijk.