nl | en |
youtube twitter linkedin facebook instagram

N302 < >

project

N302

plaats

Harderwijk

opdrachtgever

  • Haverkort Voormolen
  • Boskalis
  • van Gelder Bouw

planteam

  • Gijs Wolfs
  • Paul Kersten
  • Svet Gavrilov
  • Danli Sheng
  • Sjoerd van der Linden

ontwerp

2008

in samenwerking met

  • Witteveen+Bos
  • Tauw
  • BMD

Breng via dit formulier iemand op de hoogte van dit project!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Scherpe, contrastrijke overgangen in het landschap; van de ene plek naar een andere; veranderingen; metamorfosen… Juist dat zijn de momenten die sterke prikkels veroorzaken als we gebruik maken van ons nationale, regionale en stedelijke wegennet. Het zijn de visuele ankerpunten voor de automobilist, bakens tijdens de reis. De N302 ter hoogte van Harderwijk slaat – met soms dramatische overgangen – een letterlijke brug van het Randmeer – via de stad – naar de Veluwe.

In het kader van de reconstructie van de N302 is een plan opgesteld dat een innovatieve oplossing voor de congestieproblematiek behelst en tegelijkertijd de leefbaarheid voor de bewoners verbetert. Er wordt een scheiding voorgesteld tussen het doorgaande en het lokale autoverkeer. Het doorgaande verkeer wordt daarbij naar de buitenzijde van het profiel gebracht en kruist de lokale wegen ongelijkvloers. Ter hoogte van de binnenstad ontstaat zo een relatief luwe entreetuin voor het lokale verkeer, terwijl het doorgaande verkeer maximaal zicht op water, stad en bos wordt geboden.

Voor het hele traject is een inrichtingsplan opgesteld en een voorlopig ontwerp voor de bouwkundige elementen (viaducten, onderdoorgangen en geluidsschermen). In de praktijk wordt in dit soort opgaven het uiteindelijke beeld van de weg en zijn omgeving sterk gedicteerd door de opeenstapeling van verscheidene middelen die ieder op zich een (technisch) antwoord zijn op de grote hoeveelheid ontwerprichtlijnen en –eisen. De integratie van deze middelen in een heldere ‘bouwdoos’ is daarom het voornaamste uitgangspunt voor het ontwerp. De detaillering van de betonnen stepbarrier speelt daarin een belangrijke rol: in de verschillende situaties van het randdetail integreert het de gewenste continuïteit langs de doorgaande route met de specifieke eisen voor viaducten, keerwanden, taluds, geluidsschermen, verlichting en signalering.

Het concept ‘de weg van water naar land’ heeft richting gegeven aan het architectonisch ontwerp: van het baleinenmotief in de prefab betonnen randelementen tot de meer gewervelde staalconstructie van het fietsviaduct dat de poort naar de Veluwe vormt. De dolfijn, zo’n beetje de mascotte van Harderwijk, heeft deze weg in de evolutie zelfs in twee richtingen genomen: eerst van water naar land, om vervolgens weer terug te keren naar het water…