nl | en |
youtube twitter linkedin facebook instagram

Perronplein Barneveld Noord < >

project

Perronplein Barneveld Noord

plaats

Barneveld Noord

opdrachtgever

  • Gemeente Barneveld
  • Heilijgers Projectontwikkeling (BAM Groep)
  • ProRail

planteam

  • Gijs Wolfs
  • Oriol Casas Cancer
  • Paul Kersten
  • in dienstverband bij VHP, sinds 01-01-06 in opdracht van VHP

oplevering

2007

in samenwerking met

  • TCE

fotografie

Hans Pattist

Breng via dit formulier iemand op de hoogte van dit project!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

De herstructurering van de grotere omgeving van de halteplaats Barneveld Noord start met de bouw van het transferium. Dit complex bestaat uit een gebouwde parkeervoorziening met ongeveer 320 parkeerplaatsen en een voetgangerstraverse over het hoofdspoor. De ontwerpers van wUrck hebben niet alleen getekend voor de stedenbouwkundige visie en het bouwkundig ontwerp van de brug en de garage; ze hebben ook het buitenruimteplan voor het nieuwe stationsplein opgesteld.

Tussen de brug naar het transferium en het verplaatste perron aan de Valleilijn ligt een voor stationslocaties unieke groene zone. Qua bodemcondities, beplanting en waterstructuur sluit het gebied aan op de Esvelder beekzone. In het ontwerp is getracht het contrast tussen deze natuurlijke condities en de nieuwe verharding zo groot mogelijk te maken. De looproute tussen brug en perron is losgehouden van het drassige maaiveld door deze op te sluiten tussen betonnen keerwanden. Afhankelijk van de situatie ten opzichte van dit geaccidenteerde ‘perronpark’ ligt het ‘perronplein’ steeds 1 tot 2 meter hoger. Het hoogteverschil met de compacte kiss & ride en de fietsenstalling wordt opgevangen door een deel van het perronplein als helling naar beneden te vouwen. In langsrichting is aan de oostzijde ook een stoere 40 meter lange betonnen trap opgenomen.

Voor de verharding is gekozen voor een ingetogen gamma aan grijstonen. De donkere basaltsplitklinkers van het perronplein vertonen een verwantschap met de carborundum traptreden en brugdek. In het asfalt zijn door subtiele verschillen in toeslag en dus grijstoon verschillen gemaakt tussen zones voor auto’s, voetgangers en fietsers.

De schijnbaar informeel gepositioneerde verlichtingsmasten completeren de lokale boomstructuur. Tegelijkertijd geven ze dooelgericht verlichting op oriëntatiepunten voor voetgangers. De monumentale bomen worden met bodemspots aangelicht. Samen met de blauwe gevelverlichting van het transferium ontstaat zo een feeërieke sfeer, het wonderlijke resultaat van een exotische zakelijkheid.

gerelateerde projecten

Transferium Barneveld Noord

Barneveld