nl | en |
youtube twitter linkedin facebook instagram

P+R Station Zutphen < >

project

P+R Station Zutphen

plaats

Zutphen

opdrachtgever

  • NS

planteam

  • Oriol Casas Cancer
  • Remco Bangma
  • Edu Lamtara
  • Tony Nelis
  • Harm Post
  • Dirk Bots

ontwerp

2015

in samenwerking met

  • Ballast Nedam

Breng via dit formulier iemand op de hoogte van dit project!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

De P&R garage bevindt zich aan de noordzijde van de spoorbundel en voegt zich in de reeks van gebouwen rond het spoor. Het gebied ten noorden van het spoor is sterk in ontwikkeling. De spoorbundel is versmald en er worden nieuwe onderdoorgangen gerealiseerd om dit gebied aan de historisch binnenstad te verbinden. De parkeervoorziening wordt het eerste grote gebouw tussen de historische binnenstad en de nieuwe ontwikkelingen. Het gebouw zal de relatie van de historische binnenstad met de Noorderhaven/Spoorzone versterken.

Met het ontwerp worden de 375 parkeerplaatsen en de 652 fietsparkeerplaatsen gerealiseerd. De garage is een P&R garage. Dat betekent een drukke ochtend- en avondpiek. De garage is ontworpen op een grote aan- en afvoer van auto’s, fietsers en voetgangers tegelijk. Er is veel aandacht geschonken aan de sociale veiligheid en de verkeersveiligheid. Het gebouw is transparant, overzichtelijk en zo ruim mogelijk opgezet.

De garage wordt omgeven door een eenvoudige envelop van houten lamellen van Midden-Europees Douglas dat met de tijd verkleurd van rood-bruin naar gedempt grijs. De lamellen geven het gebouw een robuuste uitstraling en tegelijkertijd een grote mate van transparantie, een mooie gefilterde natuurlijke daglichttoetreding en een goede ventilatie. In de avonduren verlicht de garage de omgeving.

Vorm en uitstraling reageren op de directe omgeving en de kop van het gebouw bij de spoorwegonderdoorgang sluit in vorm en beeld aan op de dynamiek van de automobilist. Het gebouw markeert hier een indrukwekkende entree van de stad. De kop loopt in één beweging over in de gevel aan de spoorzijde waar de vorm is geboetseerd naar schaal en snelheid van treinverkeer. Aan de zijde van de Lijmerij en het Stationsplein is in de gevelbehandeling een schaalsprong gemaakt waarmee het gebouw in schaal een relatie aangaat met de gerenoveerde panden aan de Lijmerij. De kenmerkende skyline van de Hanzestad aan de IJssel komt hier terug in de horizontale latten op de gevels.

De zuidwesthoek van het gebouw is het meest expressieve punt met een maximaal effect door het gebruik van overstekken. Het verschil in hoogte van de niveaus versterkt het dynamisch effect. De noordoosthoek wordt doorbroken door de uitsnede in de begane grond. De uitsnede werkt als een langgerekt venster op het Stationsplein en de Lijmerij. Binnen en buiten gaan hier vloeiend in elkaar over.