nl | en |
youtube twitter linkedin facebook instagram

Scholeneiland Overbos Noord < >

project

Scholeneiland Overbos Noord

plaats

Hoofddorp

opdrachtgever

  • Blauwhoed BV

planteam

  • Gijs Wolfs
  • Oriol Casas Cancer

ontwerp

2006

Breng via dit formulier iemand op de hoogte van dit project!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Overbos is als uitbreidingswijk van Hoofddorp ontwikkeld in de 70-er jaren. Het scholeneiland ligt als een soort subcentrum pontificaal ingebed in de ruimtelijke en functionele structuur van de wijk. Die ambitie heeft het echter nooit echt waar kunnen maken: de uitstraling naar de wijk is minimaal en het functionele programma is niet voldoende gedifferentieerd. Daarnaast is de heldere oorspronkelijke opzet van drie vrijliggende schoolgebouwen op een groen en openbaar ‘eiland’ vertroebeld door incidentele uitbreidingen met achteraf permanent gebleken ‘noodlokalen’. De sleetse buitenruimte behoeft aandacht; niet alleen vanuit onderhoud, maar vooral door de onduidelijke programmering en eigendomssituatie.

Terwijl de schoolbesturen pragmatisch aan de slag willen en de behoeften willen ledigen door de sloop van de noodlokalen en de bouw van nieuwe lokalen in een duurzamere permanente situatie, ziet de gemeente meer in een integrale heroriƫntatie op het scholeneiland en een revitalisering van een wijdere omgeving dan die van het schoolterrein zelf. Daarnaast wil de gemeente, mede als kostendragers voor de investeringen in de scholen een 40-tal woningen toevoegen.

Sturend voor de varianten is de manier waarop met de semi-openbare ruimte wordt omgegaan: worden de speelplaatsen onderdeel van de echt openbare ruimte, die daardoor voor de wijk meer cachet krijgt? Of organiseren we met behulp van de nieuwbouw een grote besloten patio als een veilige, maar geprivatiseerde buitenruimte van de school. Voor de functionaliteit van de scholen zelf hebben zulke keuzen grote gevolgen: de oriƫntatie van de school kan er door omgekeerd worden. De modellen laten dat goed zien.

De wijze waarop de woningen zijn toegevoegd is in beide varianten vergelijkbaar. De appartementblokjes met starterswoningen kijken reikhalzend uit over het wijkpark. Elk torentje is gekoppeld aan een van de scholen, met op de begane grond per school een uitbreiding met 4 klassen. Door elk woongebouw een eigen verschijningsvorm te geven wordt een antwoord gegeven op de paradoxale situatie van ideologisch sterk geprofileerde scholen in een pragmatisch architectonisch uniform: elke school krijgt alsnog een specifiek eigen uitstraling.