nl | en |
youtube twitter linkedin facebook instagram

Stadsmeander < >

project

Stadsmeander

plaats

Zwolle

opdrachtgever

  • Reef Infra

planteam

  • Ernst van Rijn
  • Maikel Waterdrinker
  • Leander Rispens
  • Laurien Korst

ontwerp

2016

Breng via dit formulier iemand op de hoogte van dit project!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Groene stadsentree
De plattegrond van Zwolle kenmerkt zich door een sterke vervlechting van stad en landschap. Het spoor ligt ingebed in een ‘Groene Scheg’, die het open IJssellandschap direct verbindt met het hart van de stad. De stedelijke bekroning van deze vervlechting van stad en landschap wordt gevormd door de elegant ‘meanderende’ busbrug.

Vloeiende lijnen
De busbrug wordt de ruimtelijke tegenhanger van de loom slingerende IJssel aan het andere eind van de Groene Scheg: de Stadsmeander. Uitgangspunt voor het verkeerskundig en architectonisch ontwerp is een zo vloeiend mogelijke lijn. Vanuit een heldere basisfiguur – de keersymmetrische vorm met globaal gelijkvormige curves en bochtverruimingen aan beide zijden – wordt de bus in één vloeiende beweging over het spoor getild. Tegelijk voegt de brug zich tussen de bestaande bebouwing van het City-Post gebouw aan de noordzijde van het spoor en de Wärtsila-hallen aan de zuidzijde, met zoveel mogelijk vrije ruimte tussen brug en gebouw. Lange vloeiende lijnen, die de constructieve logica volgen, vormen de basis voor het slanke en elegante karakter van de brug. Het vloeiend verlopend brugdek wordt ‘losjes’ gedragen door de ritmische reeks van ondersteuningen.

De ondersteuningen kennen een lichte asymmetrie die als ‘tegenbeweging’ een bijzondere ruimtelijke dynamiek geeft in relatie tot de S-curve van het brugdek. De sculpturale V-vormige ondersteuningen zijn een verwijzing naar de ‘Blauwvinger’, een geuzennaam voor Zwollenaren. Het karakteristieke ontwerpmotief komt ook terug in de vormgeving van de fijnzinnige, dynamische brugrand. Een naadloze en harmonische integratie van subsystemen als geluidwering en verlichting in de rijloper en het randelement versterken de continuïteit van de vloeiende lijn.

Een nieuw perspectief
De stadslandschappelijke inpassing van de busbrug wordt gekenmerkt door maximale transparantie op maaiveld. Bepalend voor de beleving van de busbrug zijn de reeks transparante pijlers, die het brugdek subtiel dragen en aan weerszijden van het spoor verbinden met de zachte aanlandingen. Als schakel in de busverbinding tussen de Willemskade en het busperron krijgt de busbrug een specifiek vormgegeven groentalud. De inrichting van het maaiveld en de vormgeving van de landhoofden sluiten aan bij de omgeving: de levendige noordzijde (‘balkon’) en de rustige zuidzijde (‘vlonder’) van het spoor. De Stadsmeander, een vloeiende lijn met stadslandschappelijk elan, biedt een nieuw perspectief op Zwolle.