nl | en |
youtube twitter linkedin facebook instagram

Stadt im Fluss < >

project

Stadt im Fluss

plaats

Koblenz

opdrachtgever

  • Stadt Koblenz

planteam

  • Oriol Casas Cancer
  • Jakob Grambow
  • Paul Kersten
  • Gijs Wolfs

ontwerp

2006 ('Ankauf')

in samenwerking met

  • B3 architekten

Breng via dit formulier iemand op de hoogte van dit project!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Op uitnodiging van de stad Koblenz is een herinrichtingsplan gemaakt voor het kernwinkelgebied van de binnenstad. De stad maakt zich op voor de Bundesgartenschau 2011. Ze verwachten grote bezoekersstromen en hebben samenwerking gezocht met het Europese innovatienetwerk ‘Spatial Metro’. Deze organisatie maakt zich sterk voor de beleving van de stad vanuit het oogpunt van de voetganger.

Het centrum van Koblenz heeft in potentie een zeer heldere structuur voor voetgangers en bestaat uit een ruit van Lohrstrasse, Schlossstrasse en de beide rivieroevers. De hoeken van de ruit zijn tegelijk de belangrijkste cultuurhistorische attracties van de stad: de Deutsche Ecke, de Altstadt en het Schloss. De vierde hoek is het Lohrendell, ooit de belangrijkste toegangspoort tot de vestingstad. We beschouwen het als onze opgave deze plek opnieuw een monumentale betekenis te geven, zowel in beeld als in functioneren.

Twee van de 4 zijden van de ruit maken deel uit van het kernwinkelgebied. De andere twee zijn de beide rivieroevers die door hun landschappelijke kwaliteit ook opgevat zouden kunnen worden als hét publieke domein van Koblenz. We stellen voor de herkenbaarheid van de hierboven beschreven structuur te vergroten door de 2 assen van het kernwinkelgebied op te vatten als een metaforisch spiegelbeeld van de Moezel en Rijn, …als twee stenen rivieren.

Kwaliteit voor voetgangers ontstaat door een heldere en overzichtelijke structuur voor álle verkeersdeelnemers. Alleen als de routing voor auto’s, bussen, laad-en losverkeer en fietsers ondubbelzinnig helder is, kunnen zij ‘als gast’ uitgenodigd worden op het voetgangersgebied. Door continuïteit van bestratingmateriaal en -patroon van het voetgangersgebied worden belangrijke looprichtingen benadrukt, ruimtelijke eenheid gesuggereerd, en het normaal gesproken dominante beeld van verkeerssignaleringen voor auto’s teruggedrukt wordt.

Herinrichting van openbare ruimte moet in de praktijk het karakter hebben van een grote schoonmaak. Door de bundeling van toe te passen inrichtingselementen ontstaat voor langere tijd een prettig opgeruimde en functionele ‘leegte’. Tegelijkertijd is het beeld van de toegepaste inrichting zo vrolijk en krachtig dat de ‘sense of place’ door alle inwoners en bezoekers van Koblenz zal worden ervaren, wellicht in het voorbijgaan hun dag weer goedmaakt…