nl | en |
youtube twitter linkedin facebook instagram

Westelijke Invalsweg Stephensonviaduct < >

project

Westelijke Invalsweg Stephensonviaduct

plaats

Leeuwarden

opdrachtgever

  • Gemeente Leeuwarden

planteam

  • Gijs Wolfs
  • Ernst van Rijn
  • Svet Gavrilov
  • Peter Spijksma

ontwerp

2011

Breng via dit formulier iemand op de hoogte van dit project!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Leeuwarden werkt hard aan de verbetering van de weginfrastructuur in de zuidwestflank van de stad. ‘De Haak’ vangt het verkeer uit het zuiden en westen op en leidt het via één van de radiale invalswegen richting centrum. De Marshallweg wordt in twee fasen heringericht als ‘Westelijke invalsweg’. Ondanks de ruimtelijke en functionele complexiteit wil de gemeente Leeuwarden graag een aansluiting van de Marshallweg op de Julianalaan/Heliconweg die onderdeel uitmaken van de stadsring.

De complexiteit zit voornamelijk in de mogelijkheid comfortabele en veilige fietsroutes te weven door een half klaverblad dat, vanwege de aanloop naar het Stephensonviaduct, ook nog eens ‘op één oor’ ligt. wUrck heeft in een korte slag drie verschillende mogelijkheden onderzocht om deze knoop te ontwarren:

de Fietsslinger

Vanwege de onmogelijkheid de weg in deze layout op maaiveldniveau te kruisen slingert het fietspad in een royale boog om de hele autoknoop heen; de twee systemen komen helemaal los van elkaar en kennen ieder hun eigen verkeerskundige logica.

 

de Aanleunbrug

In deze variant blijft het fietspad zo strak mogelijk langs de bestaande weg liggen. Omdat de op- en afritten onderlangs gekruisd moeten worden is het fietspad niet op tijd hoog genoeg om weer aan te kunnen sluiten op de bestaande brug. Over de lengte van ongeveer 100 meter wordt het bestaande viaduct daarom uitgebreid met een ‘aanleunbrug’.

 

de Fietsspiraal

Om vanaf het Stephensonviaduct in een comfortabele helling (niet groter dan 4%) de op- en afritten onderlangs te kunnen kruisen moet de lengte van het fietspad ‘opgerekt’ worden. We doen dat door de introductie van een spiraalvormige beweging. Deze beweging voor de fiets vindt zijn weerspiegeling in de flamboyante keerwand van het talud.