Breng via dit formulier iemand op de hoogte van dit project!
De nieuwe voetgangersbrug ligt aan de noordoostzijde parallel aan de bestaande transportbrug van de bloemenveiling Royal FloraHolland, met een smalle tussenliggende ruimte van slechts een halve meter. De voetgangersbrug is uitgerust met trappen en liften en is erop gericht dat busreizigers en andere voetgangers veilig kunnen oversteken. De brug is onderdeel van het overkoepelde project ‘Bereikbaarheid Royal FloraHolland’. Hierin werkten de provincie Noord-Holland, Vervoerregio Amsterdam, Royal FloraHolland en de gemeente Aalsmeer samen om de doorstroming van bussen en (vracht)verkeer rondom het terrein van Royal FloraHolland in Aalsmeer te verbeteren en ervoor te zorgen dat het terrein ook in de toekomst goed bereikbaar blijft. De brug is 140,5m lang en 3,2m breed. De uitstraling en vormgeving van de brug zijn lineair, rustig en helder. Hij is een bescheiden gedaante die niet alle aandacht op zich vestigt, maar wel een uitgesproken eigentijds karakter heeft.
De hoogteligging en samenstelling van de brugligger en het brugdek zijn zorgvuldig afgestemd op de hoogte van de bestaande transportbrug: aan de onderzijde lijnen zij uit met elkaar en vanaf de nieuwe voetgangersbrug is gelegenheid om door de vensters van de transportbrug naar binnen te kijken. De pijlers waarop de brug rust, voegen zich onopvallend in de wereld van beton en asfalt die onder de brug doorspoelt. De houten brugdekligger zweeft boven deze infra-wereld en steekt eigenwijs af tegen zijn achtergrond.
De brug springt direct in het oog door de toepassing van hout als constructiemateriaal. De brugdekligger en de dragende schachtconstructie van de drie liften bestaan uit vurenhouten onderdelen. De houten brugligger is opgebouwd uit verlijmde houten delen die in de dwarsdoorsnede tezamen een vertrapte trapeziumvormige doorsnede vormen met een smalle onderzijde (1,2m breed) vertrapt toelopend tot een brede bovenzijde (2,4m breed). Op de kopse kanten van de houten ligger wordt dit principe omgezet. Tezamen met de onopvallende betonnen pijlers en de ruim 5 meter overkraging vanuit de buitenste pijlers versterkt dit silhouet het effect dat de brug loskomt van zijn onderwereld en achtergrond.
In tegenstelling tot wat veelal verwacht wordt, vraagt een houten brugdekligger niet meer dan een normale onderhoudsinspanning ten opzichte van beton of staal. Ook de gebruikelijke standaard van een levensduur van 100 jaar is haalbaar. Dat vraagt wel een specifieke vormgeving en detaillering die het hout beschermen tegen inkomende regen en het vochtgehalte in het hout beheersbaar maken. Dit wordt onder meer bereikt door de afdekking van de brugdekligger met een betonplaat. Het betonnen brugdek kraagt 40cm uit ten opzichte van de bovenzijde van de houten ligger. Het overstek van het betonnen dek in combinatie met de vertrapt teruglopende houten brugdekligger beschermen het hout van de ligger tegen inkomede regen.
De balustrade van de brug is uitgevoerd met stripstalen balusters waartussen een rvs net is opgespannen De transparantie van het rvs net houdt de balustrade ondergeschikt aan (het zicht op) de transportbrug en de houten brugligger. De houten bovenregel van de balustrade is een echo van de houten ligger. De drie trappen zijn uitgevoerd in een stalen hoofddraagconstructie met prefab betonnen traptreden. De kunst was om naast hout en beton een derde constructiemateriaal op vanzelfsprekende wijze te integreren in de vormgeving van de brug. Ook de verschillende constructieve materiaaleigenschappen vergden nauwe samenwerking en afstemming tussen de constructeurs van Sweco en Miebach en de architecten van wUrck.