nl | en |
youtube twitter linkedin facebook instagram

Fietsbrug Vliedpark < >

project

Fietsbrug Vliedpark

plaats

Middelharnis

opdrachtgever

  • Haasnoot Bruggen
  • Gemeente Middelharnis

planteam

  • Oriol Casas Cancer
  • Stephan Nierop
  • Anna Giulia Gregori
  • Edu Lamtara

ontwerp

2015

Breng via dit formulier iemand op de hoogte van dit project!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Een stalen entree
Een nieuwe langzaamverkeersbrug koppelt de woonwijk Vliedpark aan het centrum van Middelharnis. De uitvoering in staalplaat zorgt voor slankheid en transparantie.

Hoofdentree
Het Vliedpark is een nieuwe woonwijk aan de noordrand van Middelharnis. De wijk is door water omringd en sluit aan de centrumzijde aan op woningbouw en aan de polderzijde op een activiteitenpark. Hij wordt voor autoverkeer ontsloten door twee ‘polderbruggen’. De nieuwe fietsbrug maakt onderdeel uit van een langzaamverkeersas die vanuit het centrum van Middelharnis door het woongebied loopt en uitmondt in een uitkijkpunt op een heuvel. De brug vormt een familie met de twee andere bruggen, maar voelt door zijn centrale ligging als de hoofdentree van de wijk.

Transparantie en horizontaliteit
De nieuwe brug is rank, slank en transparant en vormt een contrast met de dammen aan weerszijden. Om dat contrast te accentueren wordt de brug uitgevoerd in staal. Daarnaast krijgt hij een overwegend horizontaal karakter. De slankheid en horizontaliteit worden bereikt door een gesloten kokerprofiel van stalen platen met een uitstekende dekplaat toe te passen. Hiermee wordt een dunne brugrand gerealiseerd van maximaal 20 mm dik. De totale dikte van het dek is 300 mm.

Dit concept van slankheid en transparantie wordt doorgezet in de materialisering. Alle onderdelen worden opgebouwd uit één materiaal en in één vormentaal. Er is gekozen voor staalplaat omdat dit materiaal dun, stijf en goed bewerkbaar is. Daarmee zijn alle verschillende elementen van de brug vervaardigd: de balusters als langwerpige kaders, het dek als koker en de ondersteuning als kruiskolommen. De stalen kaders dragen de handrail van zacht bamboe en hebben een invulling van rvs-kabels.

Geïntegreerde verlichting
De kaders vormen een horizontale reeks en geven ritme aan de brug. Om ook ’s nachts een veilige en prettige verbinding te hebben wordt er geïntegreerde verlichting toegepast; daarmee blijft de maximale transparantie en horizontaliteit behouden. De verlichting bestaat uit kleine LEDs, pucks, die in de onderkant van de handrail worden verwerkt. De pucks zitten in de openingen tussen de kaders en verlichten daarmee niet alleen het wegdek, maar ook de kaders zelf.

gerelateerde projecten

Oostereilandbrug

Hoorn