Fietsenstallingen De Pijp, Amsterdam

buroblad
PDF

opdrachtgever

  • Gemeente Amsterdam

planteam

  • Oriol Casas Cancer
  • Maikel Waterdrinker
  • Dirk Bots
  • Edu Lamtara

ontwerp

2016-2017

oplevering

2018

in samenwerking met

  • moBius consult
  • Strackee
  • Mijksenaar

fotografie

Jan de Vries

Nieuws

Breng via dit formulier iemand op de hoogte van dit project!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Strategisch parkeren
Om de overlast van geparkeerde fietsen op straat te bestrijden introduceert de gemeente Amsterdam inpandige stallingen op strategische locaties. De twee stallingen in De Pijp zijn daar een voorbeeld van: gelegen op een plek waar door de komst van een metrohalte van de Noord/Zuidlijn extra parkeercapaciteit gewenst was.

Noord/Zuidlijn
De populariteit van de fiets als vervoermiddel blijft toenemen in Amsterdam. De gemeente wil ervoor zorgen dat fietsen veilig en comfortabel geparkeerd kunnen worden en dat de omgeving vrij is van hinderlijk geparkeerde fietsen. In opdracht van de gemeente maakte wUrck een ontwerp voor twee inpandige fietsenstallingen bij de ingang van metrostation De Pijp, een van de nieuwe haltes van de Noord/Zuidlijn. De inpassing van fietsenstallingen in bestaande bebouwing maakt deel uit van een groter plan om op strategische locaties parkeervoorzieningen te treffen die de straat zelf ontzien.

Herkenbaarheid
De nieuwe stallingsstrategie van de gemeente betekent dat we vaker zullen zien dat vrijgekomen locaties in woon- of winkelstraten voor deze functie gebruikt zullen gaan worden. Een wayfinding-principe van Mijksenaar werd uitgewerkt tot een nieuwe huisstijl voor gemeentelijke fietsenstallingen, om te zorgen voor herkenbaarheid. Deze huisstijl is rustig en neutraal van karakter, met uitzondering van het gebruik van een opvallende kleur groen, toegepast in de ontvangstruimten, in de looppaden en in de handgrepen van de fietsenrekken. De fietsenrekken zelf, net als trappen, hekwerken en balustrades, zijn uitgevoerd in grijs, thermisch verzinkt staal. Plafonds, wanden en kolommen zijn wit gecoat, zodat de ruimtes rustig, licht en ruimtelijk ogen.

Kozijnen en gevelpanelen zijn zoveel mogelijk uitgevoerd in de kleurstelling van de bestaande panden, zodat deze hun individuele karakter in het straatbeeld behouden. Aan de gevels zijn markeringen aangebracht die onder andere aangeven hoeveel stallingsplaatsen nog vrij zijn. Verder zijn de gevels zo transparant mogelijk uitgevoerd, zodat de entreezones met hun kenmerkende groene kleur en kubische vormen vanaf de straat goed zichtbaar zijn.

Ceintuurbaan
Op 22 juli 2018, gelijktijdig met de ingebruikname van de Noord/Zuidlijn opende de stalling op Ceintuurbaan 85-87. De stalling is gevestigd in een voormalig bankfiliaal van 372 vierkante meter, verdeeld over een begane grond met een split level en een kelder. Door het maximaliseren van de plafondhoogte en het aanbrengen van twee vides is de bescheiden stalling zo sociaal veilig en zo ruimtelijk mogelijk gemaakt. In de smalle, langgerekte ruimte zijn de fietsenrekken tegen de zijwanden en op een centraal eiland in de middenzone geplaatst. De glazen achtergevel is vanwege de daglichttoetreding vrij gehouden.

1e Jan van der Heijdenstraat
In september volgde de opening van de stalling in de 1e Jan van der Heijdenstraat 105-107. Deze brede ruimte, voorheen in gebruik als garage, beschikt over drie parallelle lichtstraten. Deze zijn optimaal benut door de looppaden eronder te positioneren. Dit leidde tot een indeling met fietsenrekken tegen de zijwanden en in twee langgerekte eilanden in de middenzone.

Beide stallingen zijn bewaakt en opereren onder het fietspuntconcept, hetgeen onder andere inhoudt dat het stallen van een fiets de eerste 24 uur gratis is. Ze zijn geopend vanaf een kwartier vóór de eerste metro tot een kwartier ná de laatste metro.

Verlichting
De stallingen hebben twee soorten verlichting. De entreezones zijn voorzien van LED-spots, geïntegreerd in de nieuwe groene plafonds. Deze puntverlichting zorgt ervoor dat de ruimtes een statisch karakter krijgen, aansluitend bij hun functie.

De looppaden zijn in de staling aan de Ceintuurbaan voorzien van LED-verlichtingslijnen, geïntegreerd in het nieuwe witte plafond, die juist de looprichting van de paden en de diepte van de ruimte benadrukken. In de 1e Jan van der Heijdenstraat worden de looppaden verlicht door de bestaande lichtstraten. ’s Avonds nemen LED-lijnen die zijn opgenomen in de dagkant van de lichtstraten deze functie over.