nl | en |
youtube twitter linkedin facebook instagram

Transferium Dieren < >

project

Transferium Dieren

plaats

Dieren

opdrachtgever

  • Ballast Nedam
  • Gemeente Dieren

planteam

  • Oriol Casas Cancer
  • Gijs Wolfs
  • Edson da Costa
  • Remco Bangma
  • Frank Mekkelholt
  • Dirk Bots

ontwerp

2014 (winnende tender)

oplevering

2018

in samenwerking met

  • Grontmij (nu Sweco)

fotografie

Jan de Vries

Nieuws

Breng via dit formulier iemand op de hoogte van dit project!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Landschappelijk parkeren
Door het grote verschil in schaal tussen bouwvlak en bouwhoogte is het nieuwe transferium bij het station van Dieren eerder op te vatten als een landschap dan als een gebouw. Dit ‘landschap’ is door het ontwerp sterk verweven met zijn omgeving.

Verankering in de context
Het transferium is een van de ingrepen binnen het project Traverse Dieren, de omvangrijke reconstructieopgave van de gebundelde corridor van spoor en provinciale weg, die beide dwars door het Gelderse dorp Dieren lopen. De nieuwe parkeergarage ligt aan de noordzijde van het spoor, naast het station. Door de verdiepte ligging oogt het volume bescheiden van omvang.

Aan de kant van de Prins Bernhardlaan waarborgt een groene wand de privacy van de omwonenden en beschermt tegelijkertijd tegen geluidsoverlast. De groene gevel draait de hoek om en wordt als kopgevel gekoppeld aan de royale groene entreetuin. Aan de spoorzijde heeft het transferium een gevel van houten lamellen. De houten gevel behoort meer bij het ‘spoorse’, de dynamiek van het station. Hij draait de hoek om en wordt zo ook het gevelbeeld aan het Stationsplein Noord. Door dit yin-yangprincipe ontstaat een helder ordeningsconcept en een maximale verankering aan omgeving en context.

Houten lamellen
De houten lamellen beogen enerzijds een zekere robuustheid te geven in het aanzicht in langsrichting en tegelijkertijd een grote mate van transparantie, daglichttoetreding en ventilatie vanuit het benedendek van de voorziening. Daarom is er gekozen om de houten lamellen van boven naar beneden te verjongen. Vanuit het interieur gezien lijkt de gevel heel open, terwijl hij vanuit het exterieur, aan de bovenzijde, juist een stevig silhouet heeft.

De verjonging wordt verkregen door een samengestelde lamel te maken uit drie delen die sprongsgewijs naar boven toe een steeds grotere diepte creëren. Hierdoor ontstaat zowel in het gevelaanzicht als in de doorsnede een grote mate van gelaagdheid die de gevel een nieuwe, eigen schaal verleent.

Beeldmerk van de Veluwezoom
De groene gevel is een geluidwerende voorziening voor de woningen achter de parkeervoorziening. Hij heeft twee zichtzijden. Aan de buitenzijde is het een ‘erfafscheiding’ voor de woningen. Op de verticaal gegroefde en antracietkleurige houtvezelcementplaat is in overleg met de bewoners begroeiing aangebracht. Aan de binnenzijde fungeert het scherm als een witte, reflecterende patiogevel. In de drie patio’s is een onderbegroeiing van bosvarens met berkenbomen gecombineerd. Hierdoor ontstaat vanuit de garage een sympathiek beeld: het beeldmerk van de Veluwezoom.