nl | en |
youtube twitter linkedin facebook instagram

Tunnellandschap < >

project

Tunnellandschap

plaats

Bergen op Zoom

opdrachtgever

  • ProRail
  • Gemeente Bergen op Zoom
  • Rasenberg bouw

planteam

  • Oriol Casas Cancer
  • Paul Kersten
  • Danli Sheng
  • Edu Lamtara
  • Lucia Longoni

ontwerp

2011-2015

oplevering

2016

in samenwerking met

  • Antea Group

fotografie

Jan de Vries

Breng via dit formulier iemand op de hoogte van dit project!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Het station als verbinder
Het station van Bergen op Zoom is een belangrijke schakel tussen de oostelijk gelegen wijken en de binnenstad. Tot voor kort vormde het spoor een barrière. Nu is het verschil in karakters versterkt en is er een sterke ruimtelijke verbinding gelegd.

Contrast tussen een stedelijk en groen karakter
Het station van Bergen op Zoom vormt een belangrijke schakel tussen de woonwijken aan de oostzijde en het stadscentrum aan de westzijde. Voorheen oogde het station en de buitenruimte versleten. Goede verbindingen ontbraken. Het stationsgebied was niet klaar om de toenemende reizigersstromen op een comfortabele manier te verwerken. De opdracht aan wUrck was om een inrichtingsplan voor dit stationsgebied te ontwerpen, inclusief de revitalisering van de uit 1972 stammende tunnel.

Aan de oost- en westzijde van het station zijn nieuwe hellingbanen aangebracht. De tunnel is opgeknapt. Halverwege is een lift geplaatst waarmee het middenperron rolstoeltoegankelijk is geworden. Het openen van het dek heeft ook gezorgd voor meer daglicht in de onderdoorgang.

Het verschil in karakters van de oost- en westzijde is versterkt. Aan de oostzijde is een groener beeld gecreëerd door de hellingbaan in een groen talud te leggen. Zo ontstaat er ook een open en heldere opzet, met goed zicht op de tunnelentree. Aan de westzijde, de centrumkant, is in het verlengde van de tunnel naast de brede trap ook een hellingbaan gekomen. De materialisering van de binnenstad, met een combinatie van donkergrijze en bronskleurige natuursteen en roestvrijstalen details, is hier doorgezet, met een stedelijke uitstraling als gevolg.

Aantrekkelijke en sociaal veilige omgeving
De materialisering in de onderdoorgang heeft een strategische functie. De continuïteit van de ruimte is versterkt door natuursteen als hoofdmateriaal voor de vloer en de plint te gebruiken. Door het doorzetten van de witte tegels van binnen naar buiten toe oogt de tunnelmond breder. Hierdoor krijgt de tunnel een aantrekkelijker en meer uitnodigende werking en draagt hij bij aan de sociale veiligheid. Ook het verlichtingsplan sluit hierop aan. Alle leuningen hebben oriëntatieverlichting gekregen, er zijn mastenspecials geplaatst en in de onderdoorgang zijn LED-stroken aangebracht.