Forum Noordas, Breda

buroblad
PDF

opdrachtgever

  • Gemeente Breda

planteam

  • Gijs Wolfs
  • Paul Kersten
  • Laurien Korst

ontwerp

2014 - 2016

Nieuws

Breng via dit formulier iemand op de hoogte van dit project!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Ruimte voor stromen en verblijven
In de Mobiliteitsaanpak van de gemeente Breda is voorzien in een sterk verhoogde verkeersdruk op de Noordas. Door een slimme stedenbouwkundige ingreep kunnen we tegelijkertijd de noordelijke stadsdelen juist sterker aan het centrum helen.

Ongelijkvloers kruisen
In de Mobiliteitsaanpak van de gemeente Breda is in een sterke afname van het verkeer op de historische singel voorzien, ten koste van een sterk verhoogde verkeersdruk op de Noordas, de oost-westelijke verbinding tussen de A16 en de A27. Het ongelijkvloers uitvoeren van kruisingen op de Noordas zal gaan leiden tot een verbeterde doorstroming én een betere relatie tussen de noordelijke wijken en het centrum.

Toch is de Noordas niet opgevat als monofunctionele ‘stroomas’. We hebben de ambitie van een verbeterde doorstroming gekoppeld aan de ambitie om van de Noordas ook een bestemmings- en verblijfslocatie te maken. Om de gebieden aan weerszijden van de weg ruimtelijk om te vormen tot een daadwerkelijk adres in de stad. Door ter plaatse van de Hoge Vught op de Noordas de lokale stromen los te koppelen van de doorgaande stromen ontstaat er ruimte voor ‘stromen’ en verblijven. We stellen daarom voor de weg om te bouwen van 2 keer 2 rijstroken naar 4 keer 1. De ‘ventwegen’ blijven op maaiveld en ontsluiten bestaande en nieuwe functies, terwijl de doorgaande routes zoveel mogelijk de dwarsrelaties onderlangs kruisen.

De zone tussen de Terheijdenseweg en de Doornboslaan ligt op slechts 10 minuten lopen van het nieuwe station en 10 autominuten verwijderd van de Ruit van Breda. In een wijdere omgeving van de weg liggen hier tal van kansen voor herontwikkeling van bestaande gebouwen en de introductie van een nieuw aanvullend ruimtelijk programma: Forum Noordas.

Met het station en het centrum van Breda maakt het deel uit van een stedelijke hink-stap-sprong en biedt het plek aan een divers stedelijk voorzieningenprogramma, gecombineerd met wonen, in een campus-achtige setting. Door de ontvlechting van doorgaand en lokaal verkeer hoeven er maar 2 rijstroken overkapt te worden om ter plekke van het Forum een aangename, stedelijke verblijfskwaliteit te realiseren. Forum Noordas wordt zo ook voor langzaam verkeer een aantrekkelijke stapsteen naar de noordelijke stadswijken.

gerelateerde projecten

Traverse Dieren

Rheden

SAA A9

Amsterdam, Amstelveen, Ouder-Amstel