nl | en |
youtube twitter linkedin facebook instagram

HOV fly-over < >

project

HOV fly-over

plaats

Schiphol Oost, Amsterdam

opdrachtgever

  • Gemeente Noord-Holland

planteam

  • Ernst van Rijn
  • Oriol Casas Cancer
  • Remco Bangma
  • Leander Rispens
  • Edu Lamtara

ontwerp

2015

Nieuws

Breng via dit formulier iemand op de hoogte van dit project!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

De continue groei van passagiers en werkgelegenheid op en rond mainport Schiphol zijn de aanleiding van de opwaardering van de bus-ringlijn rondom Schiphol tot HOV-traject en onderdeel van het R-net. Onderdeel van dit traject is een vrij liggende busbaan op Schiphol-Oost welke middels een fly-over één van de entrees tot het beveiligde gebied van Schiphol kruist.

De fly-over heeft een dubbele rol, het vormt een beeldmerk van het HOV-traject en het werkt als ruimtelijke poort tot het beveiligde gebied van de luchthaven. Het ontwerp refereert op subtiele wijze naar de wereld van de luchtvaart, in zijn dynamische vorm en de materialisering. De dynamische dubbele curve van de fly-over wordt geaccentueerd door een zacht glimmende aluminium randafwerking. Om het kistdam en viaduct deel van de fly-over samen te smeden tot één geheel wordt de randafwerking doorgezet over beide onderdelen.

Het viaduct wordt door 4 elegante ondersteuningen gedragen. Deze ondersteuningen zijn scherp uitgesneden vormen die in een stalen kist worden gestort waardoor een glad oppervlak wordt bereikt.

De overspanningen hebben een maat die een afweging is tussen maximale transparantie, een zo slank mogelijk dek en een ontspannen plaatsing van de ondersteuningen rondom de rotonde. Dit resulteert in een regelmatige reeks overspanning van 35 meter welke op een klassieke manier wordt afgesloten met een veld van 25 meter. Daar sluit het viaduct aan op een kistdam. De kistdam is bekleed met licht gestraalde prefab betonpanelen. De panelen hellen licht achterover en zijn in aanzicht taps toelopend, de schaduwnaden vormen op die manier een decoratief patroon. Het licht gestraalde oppervlak heeft een ruwe uitstraling en zorgt voor een gecontroleerde regelmatige veroudering.

Het maaiveld onder en om de fly-over wordt ingericht conform het Handboek buitenruimte Schiphol. De ‘schaduwzone’ onder het viaduct en het midden van de rotonde worden ingericht met rode mijnsteen. In de mijnsteenzone worden her en der grote rotsblokken gelegd.

Onder het dek zijn enkele armaturen opgenomen om de rotonde goed aan te lichten. De binnencontour van de pijlers wordt vanuit de grond aangelicht. Daarmee is de fly-over ook in de donkere uren een herkenbaar beeldmerk.