nl | en |
youtube twitter linkedin facebook instagram

Fietsboulevard < >

project

Fietsboulevard

plaats

Amsterdam

opdrachtgever

  • Gemeente Amsterdam

planteam

  • Oriol Casas Cancer
  • Ernst van Rijn
  • Rubén Bodewig
  • Edu Lamtara
  • Stephan Nierop

ontwerp

2014

in samenwerking met

  • IGG Bointon de Groot bv
  • Laurent van Mansfeld (Volker Staal en Funderingen)

Nieuws

Breng via dit formulier iemand op de hoogte van dit project!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

De fiets uit het zicht
Tussen Munt en Spui biedt de Fietsboulevard een nieuwe wandelroute met een verrassend stedelijk perspectief, direct langs het water van het Rokin. Het is een aangename verblijfsplek in de openbare ruimte die tevens fungeert als aanlegplaats voor boten.

Parkeerdruk
Met de groei van het fietsgebruik in Amsterdam in de laatste jaren is ook de fietsparkeerdruk aanzienlijk toegenomen. Een chaos van geparkeerde fietsen die de openbare ruimte overspoelt is niet zelden het gevolg. Op verschillende binnenstedelijke locaties, zoals bij de Munt, lijkt de beschikbare ruimte te beperkt om de noodzakelijke uitbreiding van parkeermogelijkheden te kunnen realiseren. De Gemeente Amsterdam is daarom op zoek naar slimme en tegelijk duurzame oplossingen. Een onderdeel van deze zoektocht is de studie naar aantrekkelijke en vernieuwende concepten voor fietsparkeren op water.

Ruimte voor de voetganger
De Fietsboulevard voorziet met 900 plaatsen niet alleen in de grote vraag naar duurzame fietsparkeermogelijkheden, maar vormt ook een innovatieve verrijking van het ruimtelijk profiel van het vernieuwde Rokin, met meer ruimte voor de voetganger. Direct aan de Rode Loper kan de fietser zijn fiets op efficiënte en comfortabele wijze parkeren. De twee gekoppelde drijvende pontons zijn direct aan het Spui, het Muntplein en (via de Olieslagerssteeg) de Kalverstraat verbonden. Er zijn verschillende varianten mogelijk.

Efficiënt en comfortabel
De Fietsboulevard bestaat uit twee gekoppelde drijvende pontons, die ieder uit modulaire segmenten zijn opgebouwd. De segmenten meten 30 bij 6,5 meter en kunnen vanaf het IJ ingevaren en ter plaatse gekoppeld worden. De drijvende betonnen constructie heeft naast voldoende gewicht voor de gewenste diepgang ook een grote mate van stijfheid en stabiliteit, zelfs bij extreem asymmetrische belasting.

De bomen aan de waterzijde worden gecompenseerd door constructiegewicht aan de kadezijde. De plaatsvastheid van de pontons wordt gegarandeerd door verankering met kettingen en fenderkokers tussen de kade en de constructie. Hiermee wordt zowel schade aan de kade als aan de constructie vermeden en is het geheel eenvoudig te ontkoppelen en te verplaatsen. De onderhoudsvrije betonconstructie wordt ter plaatse van de stallingsruimte afgewerkt met een epoxycoating. De naturel houten vlonders en trappartijen worden duurzaam geproduceerd en voorzien van gepoedercoate stalen hekwerken. De Fietsboulevard wordt verlicht door middel van een hoogwaardige ledverlichting.

Gestuurd door een intelligente beschikbaarheidssignalering wordt de fietser verleid zijn fiets op efficiënte en comfortabele wijze te parkeren in een overzichtelijke en daarmee sociaal veilige stalling. De fiets uit het zicht, de fietser in het zicht.

gerelateerde projecten

Fietslelies

Amsterdam

Fietskathedraal

Amsterdam

Fietswarenhuis

Amsterdam