nl | en |
youtube twitter linkedin facebook instagram

Fietsparkeergarage Strawinskylaan < >

project

Fietsparkeergarage Strawinskylaan

plaats

Amsterdam

opdrachtgever

  • Van Boekel Zeeland
  • Gemeente Amsterdam

planteam

  • Oriol Casas Cancer
  • Ernst van Rijn
  • Roeland Bornebroek
  • Edu Lamtara
  • Dirk Bots

ontwerp

2016

oplevering

2018

in samenwerking met

  • Lichtontwerpers.nl
  • Octatube
  • Verhoeven en Leenders
  • Goudappel Coffeng

fotografie

Jan de Vries

Nieuws

Breng via dit formulier iemand op de hoogte van dit project!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Comfortabel parkeren
Fietsparkeergarage Strawinskylaan neemt de parkeerdruk van fietsen op het maaiveld weg en vormt met zijn uitnodigende karakter een uitbreiding van het publieke domein onder de grond. De ruime opzet, de weldadige verlichting en de verfijnde detaillering zetten een nieuwe standaard voor het fietsparkeren.

Kwaliteit openbare ruimte
Fietsparkeergarage Strawinskylaan ligt aan de noordzijde van station Amsterdam Zuid en voegt 3.750 plaatsen toe aan de reeds aanwezige stallingen Zuidplein (2.700 plaatsen) en Mahlerplein (3.000 plaatsen). Het bieden van goede stallingsmogelijkheden voor de fiets is een belangrijk onderdeel van de gemeentelijke strategie om een duurzame en comfortabele bereikbaarheid van het station te garanderen en tegelijk de kwaliteit van de openbare ruimte te vergroten. De garage ligt onder het plantsoen de Vijfhoek, dat aansluitend op de bouw van de stalling is heringericht tot een groen plein met zitgelegenheden en speelvoorzieningen. Om dat mogelijk te maken is het dak van de stalling voorzien van een grondpakket van ruim een meter dikte.

De stalling is zorgvuldig in haar context verankerd. De hoofdentree aan het drukke fietspad van de Strawinskylaan ontsluit de garage voor fietsers door middel van tapis roulants. Deze bevinden zich in een uiterst transparant hardglazen paviljoen dat de ruimtelijke werking van het nieuwe plein ongemoeid laat. Een brede trap in een korte tunnel vormt de voetgangersentree van de stalling, gesitueerd onder het Strawinskyviaduct, pal tegenover de ingang van het station. Via deze route kunnen reizigers vanuit het station de stalling bereiken zonder het drukke fietspad te hoeven oversteken.

Daglicht
De fietsparkeergarage is op te vatten als een publiek interieur, maar ook als een ondergrondse buitenruimte, een ‘verdubbeling’ van het bovenliggende groene plein. De ruime en overzichtelijke opzet vormt de basis voor een vloeiend en probleemloos functioneren van de fietsparkeergarage. Om bij te dragen aan zowel de sfeer als de oriëntatie is ervoor gezorgd dat aan een zijde een overvloed aan daglicht binnenvalt. Daartoe is het entreepaviljoen zo transparant mogelijk gemaakt. De inwendige constructie van dit hardglazen paviljoen bestaat uit een ranke stalen pergola. Het dak daarvan is een vrijdragend ruimtevakwerk dat als een ragfijn bladerdek boven de entree zweeft. Het daglicht reikt zodoende niet alleen tot de ontvangstruimte onderaan de tapis roulants, maar valt ook over bijna de volle breedte de stallingsruimte zelf binnen, waarmee de bezoeker altijd weet waar hij vandaan kwam.

Daglichtsimulatie
Naast het profiteren van het daglicht is er veel aandacht besteed aan de toepassing van kunstlicht. Dat begint al bij het entreepaviljoen. Op elegante wijze is LED-verlichting opgenomen in de geometrische constructie van de pergola. Gecombineerd met het spiegelend oppervlak van het glas zorgt dit ervoor dat het entreepaviljoen ’s avonds en ‘s nachts sprookjesachtig oplicht en zo mogelijk een nog uitnodigender karakter krijgt dan overdag.

In de stalling zijn twee wanden volledig uitgevoerd in matglas dat van achteren wordt aangelicht door daglicht-simulerende lichtbronnen. Het matglas is voorzien van een decoratief patroon van vijfhoeken – een verwijzing naar het bovengrondse plantsoen. De ene wand markeert de ontvangstruimte, waar men in- en uitcheckt met behulp van een OV-kaart, de andere wand begeleidt de gebruiker naar de voetgangersuitgang. Het thema van de vijfhoek keert ook terug in het plafond van de ontvangstruimte dat is voorzien van extra, vijfhoekige plafondverlichting.

In de stallingsruimte zelf is de verlichting geïntegreerd in de constructie. Boomvormige stalen kolommen dragen plafondeilanden die als bladerdekken boven de fietsenrekken zweven. De plafondeilanden zijn vervaardigd van geperforeerd metaal dat installaties aan het zicht onttrekt en waardoorheen wit licht schijnt. De randen van de plafondeilanden worden gemarkeerd door continue LED-lijnen.

Comfort
Fietsenstallingen zijn de afgelopen jaren veel comfortabeler geworden en fietsparkeergarage Strawinskylaan is exemplarisch voor die ontwikkeling. De voorziening is slim gesitueerd, uitnodigend van karakter en ruim van opzet. De plafondhoogte is een genereus aanvoelende 3,30 m (40 cm hoger dan minimaal voorgeschreven). De centrale gang in het midden van de stalling is liefst 7 m breed, hetgeen een ruimtelijk effect geeft en de doorstroming bevordert. Behalve plaatsen voor conventionele fietsen biedt de stalling ruimte voor krat-, bak- en andere buitenproportionele fietsen.

De stalling is voorzien van het HBF-systeem (Handhaven en Benutten Fietsenstalling): een automatisch fietsverwijzingssysteem dat gebruik maakt van groene, oranje en rode lichtjes, geïntegreerd in de kolommen waartussen zich de fietsenrekken bevinden, en dat gebruikers naar lege plaatsen leidt. De ontvangstruimte is geklimatiseerd, zodat het stallingspersoneel in optimale omstandigheden kan werken. Fietsers checken hier in met hun OV-kaart. Elke eerste 24 uur is het parkeren gratis.

Klik hier voor een impressie van een bezoek aan de fietsparkeergarage