nl | en |
youtube twitter linkedin facebook instagram

Licht aan het begin van de tunnel < >

datum

21.01.2020

ga naar project:

De RijnlandRoute gaat ter hoogte van Leiden de A4 met de A44 verbinden. Onderdeel van de route is een 2.520 meter lange boortunnel, waarvoor wUrck het verlichtingsplan ontwikkelde en de tunnelmonden ontwierp. Bij tunnelingangen is extra licht nodig om de ogen van de weggebruiker te laten wennen aan de overgang van licht naar donker. De tunnel van de RijnlandRoute krijgt een wereldprimeur: bij de inritten wordt met behulp van glasvezel daglicht in de tunnel gebracht. Een systeem met lenzen op het tunneldak vangt zonlicht op. Via glasvezel wordt dit licht zonder kwaliteitsverlies naar speciale armaturen geleid, die tot honderd meter in de tunnel voor extra verlichting zorgen. De innovatie kan leiden tot een reductie van 10-20% van het totale energieverbruik van de tunnel.

In een persbericht wijst aannemerscombinatie Comol5 op een extra voordeel van deze oplossing: ‘Hoe meer licht er buiten is, hoe meer licht er nodig is in de tunnelmond om ogen van weggebruikers te laten wennen. Het mooie van gebruik van zonlicht is dat er dan automatisch ook meer zonlicht de tunnel in komt.’ In de tunnel worden de daglichtarmaturen in een onregelmatig patroon over het plafond verstrooid, geïnspireerd op een sterrenhemel. Oplevering van de RijnlandRoute is voorzien voor 2022.